Κυπριακή Δημοκρατία
Υπουργείο Εσωτερικών
Βρίσκεστε στη σελίδα: Αρχική Σελίδα Ανακοινώσεις

Ανακοινώσεις


Δηλώσεις Υπουργού Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνου Πετρίδη, μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης με την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου, για την Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

25/01/2019

Σύσκεψη με επίκεντρο την Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πραγματοποίησε σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης με την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου. Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης, ο Υπουργός Εσωτερικών ανέφερε:

«Σήμερα είχαμε μια συνάντηση δυόμιση ωρών, με την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου. Έχουμε κάνει πολλές συναντήσεις με την Ένωση Κοινοτήτων. Θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση ήταν δίπλα στις Κοινότητες, όσο ποτέ. Όσον αφορά το τριετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του Υπουργείου, δώσαμε σημασία στις κοινότητες. Η κατά κεφαλήν δαπάνη για αναπτυξιακά έργα για την επόμενη τριετία, είναι 930 ευρώ ανά κάτοικο σε σχέση με 600 για τις αστικές περιοχές. Επίσης, έχουμε εφαρμόσει εδώ και δύο χρόνια ένα πρόγραμμα εξοικονομήσεων από άλλα κεφάλαια του προϋπολογισμού του Υπουργείου, το οποίο διατίθεται για έργα στις κοινότητες. Αυτό το πρόγραμμα ήταν 5,2 εκ. ευρώ το 2017 και 5 εκ. το 2018. Έγιναν 250 έργα σε 111 κοινότητες τον ένα χρόνο και σε 94 κοινότητες τον άλλο χρόνο. Επίσης, ως Υπουργός Εσωτερικών έχω κάνει συναντήσεις με πέραν από 200 κοινότητες, για περίπου 1000 ή και περισσότερα συγκεκριμένα αιτήματα, τα οποία έπρεπε να επιληφθεί, εν ελλείψει ενός πραγματικού συστήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο ίδιος ο Υπουργός. Αντιλαμβάνεστε ότι, αυτό το σύστημα δημιουργεί στρεβλώσεις και είναι ανθρωπίνως αδύνατο να συνεχιστεί. Θέλουμε να κάνουμε μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συζητήσαμε και το θέμα της συμπλεγματοποίησης των υπηρεσιών στις κοινότητες, βάσει του νομοσχεδίου που έχουμε από κοινού καταρτίσει με την Ένωση Κοινοτήτων, όπως επίσης και το σχέδιο που αφορά τους Δήμους, το οποίο επηρεάζει και σε ένα μικρό αριθμό Κοινότητες. Πιστεύουμε ότι οι Κοινότητες οι οποίες θα γίνουν δημαρχούμενες περιοχές, αναβαθμίζονται με πολύ περισσότερες αρμοδιότητες σε τοπικό επίπεδο. Αναβαθμίζονται, με σημαντικά μεγαλύτερο προϋπολογισμό και λιγότερο κόστος των υπηρεσιών. Αναβαθμίζεται η εκπροσώπηση αυτών των Κοινοτήτων σε μια μεγάλη διοικητική περιφέρεια με αρμοδιότητες, αντί να βασίζονται στο ίδιο το κράτος. Άρα, μειώνεται και η γραφειοκρατία. Οι κοινοτάρχες αναβαθμίζονται σε αντιδημάρχους με περισσότερες εξουσίες απ’ ότι έχουν σήμερα. Σίγουρα, ήταν μια πρώτη επαφή καθώς μόλις τώρα τελειώνουμε και το ίδιο το νομοσχέδιο για την Ένωση Δήμων. Έχουμε ενημερώσει την Ένωση Δήμων,και εξέφρασα την πρόθεσή μου να ενημερώσω σε επαρχιακό επίπεδο, κατ’ ιδίαν και για όσο χρόνο χρειαστεί, και τις ίδιες τις κοινότητες, πάντα υπό την καθοδήγηση της Ένωσης Κοινοτήτων, ούτως ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια, να ακουστούν όλες οι ανησυχίες αλλά να υπάρχει και η επαρκής πληροφόρηση γι’αυτό το μεγάλο, δραστικό άλμα που πάμε να κάνουμε, για να δημιουργήσουμε επιτέλους μια Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Σε ότι αφορά το τρίτο σκέλος της Μεταρρύθμισης ο Υπουργός ανέφερε:«Έχουμε επίσης συζητήσει το τρίτο σκέλος της Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αφορά την διαχείριση του νερού. Υπάρχουν κάποιες στρεβλώσεις, αν θυμάστε έχουν διαγραφεί 18 εκ. ευρώ από Κοινότητες, οι οποίες αδυνατούσαν να πληρώσουν τα χρέη τους, άλλαξαν Κοινοτικά Συμβούλια όσον αφορά την πληρωμή χρεών από το ΤΑΥ. Πρέπει να πούμε ότι διαγράφηκαν αυτά τα χρέη από 80 Κοινότητες, εκ των οποίων μόνο 15 είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους σήμερα. Έχουν δημιουργήσει χρέη της τάξεως των 4-5 εκ. ευρώ. Αντιλαμβανόμαστε την ανησυχία της Ένωσης Κοινοτήτων όσον αφορά την διαφοροποίηση κάποιων κοινοτήτων που έχουν τις δικές τους πηγές, που έχουν χαμηλότερο κόστος, και έχουμε κάνει κάποιες προτάσεις. Θα επανέλθουμε σε αυτό το σημείο, που αφορά την διαχείριση του νερού. Αποδεχόμαστε ότι υπάρχει διαφοροποίηση, είμαστε διατεθειμένοι να μελετήσουμε πώς τα έσοδα μπορούν να διοχετευθούν στις Κοινότητες οι οποίες εντάσσονται στο ΣΥΛ και με ποιο τρόπο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί και η σωστή και συνειδητή διαχείριση του νερού αλλά και η κατάλληλη ποιότητα του νερού».

Ο Υπουργός, τόνισε ότι η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ένα τεράστιο θέμα το οποίο αφορά πάρα πολλά πράγματα. «Το έχουμε χωρίσει σε τρία κεφάλαια: Είναι το κεφάλαιο των Δήμων, το κεφάλαιο των Κοινοτήτων και πώς επηρεάζεται το ένα με το άλλο και το κεφάλαιο των Επαρχιακών Συμβουλίων που αφορά την παροχή νερού και αποχετευτικών έργων. Όλα αυτά, συμπληρώνουν σιγά σιγά το παζλ και το πλαίσιο για να προχωρήσουμε. Θέλω ξανά να ευχαριστήσω την Ένωση Κοινοτήτων για όλη την καλή συνεργασία που είχαμε μέχρι σήμερα, και ευελπιστώ ότι θα συνεχίσουμε, για το μεγάλο όραμα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση».
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο Υπουργός διευκρίνισε ότι «το πλαίσιο διακυβέρνησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βασίζεται σε ένα Οθωμανικό μοντέλο. Σίγουρα, δεν μπορούμε να πάμε από τη μια μέρα στην άλλη και να καλύψουμε ένα τεράστιο εύρος αρμοδιοτήτων, να δημιουργήσουμε τοπικές κυβερνήσεις ούτως ώστε να απεγκλωβιστούν οι κοινότητες από την εξάρτηση από το κράτος. Γι’ αυτό προχωρήσαμε με ένα μεγάλο, τολμηρό και σημαντικό βήμα που αφορά την συμπλεγματοποίηση κάποιων υπηρεσιών, αλλά μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να είναι ο στόχος όλων, και θα πρέπει να δουλέψουμε όλοι γι’αυτό το όραμα, ούτως ώστε όλη η Κύπρος να καταστεί δημαρχούμενη και να μην υπάρχει διαφορά στις αρμοδιότητες ή στην εξυπηρέτηση του πολίτη που ζει σε μια κοινότητα συγκριτικά με την εξυπηρέτηση σε μια δημαρχούμενη περιοχή. Δυστυχώς, στην Κύπρο υπάρχουν 4 ή 5 ταχύτητες τοπικής αυτοδιοίκησης, τις οποίες μπορώ να σας αναλύσω κάποια άλλη στιγμή. Τουλάχιστον, να κάνουμε ένα μεγάλο βήμα όσον αφορά τις κοινότητες και ένα οριστικό βήμα όσον αφορά τους Δήμους» τόνισε.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, αναφορικά με το επίδομα θέρμανσης που ζητούν οι ορεινές κοινότητες, ο Υπουργός επεσήμανε ότι ουδέποτε υπήρχε πρόγραμμα. «Για κάποια περίοδο, υπήρξαν κάποιες αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου για έκτακτη χορηγία με κάποια κριτήρια στο τέλος του χρόνου μέσω του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία πήγαιναν σε κάτοικους ορεινών περιοχών. Συζητώντας αυτό το ζήτημα, υπήρξαν αρκετές παρατηρήσεις και από τον Γενικό Ελεγκτή, για το πώς δινόταν αυτή η χορηγία αλλά και επισημάνσεις του ίδιου του Υπουργείου και του Υπουργείου Οικονομικών γιατί φαίνεται ότι υπήρξαν και κάποιες αυθαιρεσίες σε κάποιες περιπτώσεις, δεν λέμε ότι αυτό ισχύει για όλους. Θέλουμε να θεσμοθετήσουμε αυτό το πράγμα, είμαστε στο πλαίσιο της διαβούλευσης, ούτως ώστε να βρούμε τη σωστή διαδικασία και την σωστή κοστολόγηση. Έχω ζητήσει και τις απόψεις τους, έχω ζητήσει και αριθμούς, αλλά πρέπει να γίνει μια διαδικασία ώστε να υπάρχουν και ασφαλιστικές δικλείδες και να μην υπάρχει περιθώριο κατάχρησης αυτού του πολύ σημαντικού μέτρου, επειδή αυτοί οι οποίοι υποφέρουν ελλείψει κάποιας στήριξης, είναι συνήθως ηλικιωμένοι, άνθρωποι με χαμηλά εισοδήματα, που το κράτος θέλει και οφείλει να βοηθήσει, ειδικά στις ορεινές περιοχές. Είναι θέμα στήριξης των ανθρώπων που πραγματικά μένουν μόνιμα εκεί», κατέληξε ο Υπουργός.



Ειδοποιήσεις Πλειστηριασμών

Μητρώο Ορκωτών Μεταφραστών

Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών

ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΚΛΟΓΩΝ  ΓΙΑ ΠΡΟΕΔΡΙΚΕς ΕΚΛΟΓΕΣ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΓΙΑ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΝΟΙΚΙΟΥ ΑΠΟ ΕΚΤΟΠΙΣΘΕΝΤΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Εμπορία Προσώπων

Συμβούλιο Εγγραφής Κτηματομεσιτών

6th WORLD CONGRESS ON MOUNTAIN UNGULATES and 
5th INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON MOUFLON

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Δήλωση Απορρήτου

IMI

YOUREUROPE

ΑΝ ΔΕΙΣ ΦΩΤΙΑ

Δημόσιος Διάλογος

Αδειες Κηνυγου

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ 2014-2016

Κυβερνητική Πύλη Διαδικτύου

Ο ΠΕΡΙ ΠΩΛΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Έναρξη Εκστρατείας Προώθησης των Συστημάτων Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης