Κυπριακή Δημοκρατία
Υπουργείο Εσωτερικών
Βρίσκεστε στη σελίδα: Αρχική Σελίδα Ανακοινώσεις

Ανακοινώσεις


Δηλώσεις Υπουργού Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνου Πετρίδη στην Βουλή – 31/10/2019

01/11/2019

Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης παρουσίασε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού της Βουλής, τον Προϋπολογισμό του 2020 και το Στρατηγικό Σχέδιο 2020-2022 του Υπουργείου Εσωτερικών,

Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας, ο Υπουργός Εσωτερικών ανέφερε τα ακόλουθα:
«Παρουσιάσαμε σήμερα στη Βουλή τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών για το 2020. Είναι στα πλαίσια ενός στρατηγικού σχεδιασμού και όχι αποσπασματικής προσέγγισης, που αφορά κατ’ ακρίβεια την όλη τριετία. Έχουμε δηλαδή παρουσιάσει τον στρατηγικό προγραμματισμό για την επόμενη τριετία. Θέλω να αναφερθώ στις μεγαλύτερες προκλήσεις και στόχους του Υπουργείου Εσωτερικών, που θα αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια, βάσει και των οποίων έγινε αυτός ο στρατηγικός σχεδιασμός.

Ο πρώτος, είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης. Παρουσιάσαμε ένα καθαρά αναπτυξιακό προϋπολογισμό, με αναπτυξιακά έργα της τάξης των €651 εκ., ένα προϋπολογισμό που κατά 42% αφορά αναπτυξιακά έργα. Δεν προχωρήσαμε σπασμωδικά αλλά έγινε προτεραιοποίηση αυτών των έργων, ούτως ώστε να εγκριθούν και να προχωρήσουν σε υλοποίηση τα πιο ωφέλιμα για τον τόπο έργα. Έχουμε δώσει σημασία στην ύπαιθρο, και είναι γι’αυτό το λόγο που η κατά κεφαλήν δαπάνη αναπτυξιακών έργων για κατοίκους της υπαίθρου, υπερβαίνει τα €1000 ανά κάτοικο. Κατ’ ακρίβεια είναι €1021. Για κατοίκους αστικών περιοχών, η κατά κεφαλήν δαπάνη για αναπτυξιακά έργα ανέρχεται λίγο πιο κάτω από €700 ανά άτομο. Επίσης, έχουμε δώσει σημασία σε έργα που αφορούν την ποιότητα της ζωής και όχι έργα βιτρίνας, ιδιαίτερα στην ύπαιθρο, όπως για παράδειγμα έργα ανάπλασης κοινοτήτων, ανάπλασης πλατειών, έργα με προστιθέμενη αξία.

Ένας άλλος πυλώνας είναι η μεταναστευτική πολιτική. Όπως ανέφερα και κατά τη συνεδρία της Βουλής, τα επόμενα χρόνια θα αντιμετωπίσουμε πολλές προκλήσεις όσον αφορά αυτή τη διαμορφούμενη κατάσταση, λόγω της παράτυπης μετανάστευσης. Έχουν διατεθεί περισσότερα κονδύλια, αλλά θα διατεθούν πιστεύω τα επόμενα χρόνια ακόμη περισσότερα για τη διαχείριση αυτής της κατάστασης. Είναι μια από τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όχι μόνο το Υπουργείο Εσωτερικών αλλά και η χώρα.

Άλλες τομές, μεταρρυθμίσεις, με βάση τις οποίες έχουμε καταρτήσει τον προϋπολογισμό αφορούν την τολμηρή προσπάθεια της Μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μια προσπάθεια η οποία ολοκληρώνεται, κι έχω καλέσει και τα κοινοβουλευτικά κόμματα, και το κοινοβούλιο να προχωρήσουμε μπροστά. Κάνω έκκληση να συνεισφέρουν όλοι σε αυτή την προσπάθεια. Είναι κάτι που θα αλλάξει και τον ρόλο του ίδιου του Υπουργείου Εσωτερικών, όχι μόνο τον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί θα οδηγήσει στην απεξάρτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος, ούτως ώστε το κεντρικό κράτος και δη το Υπουργείο Εσωτερικών, να μπορεί να επικεντρωθεί στον αναπτυξιακό, στον επιτελικό, στον στρατηγικό του ρόλο.

Έχουμε παρουσιάσει επίσης τον προγραμματισμό μας, που αφορά την στεγαστική πολιτική, με μια σύγχρονη αντίληψη. Έχουμε ήδη εισάξει 3 νέα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής, τα οποία αφορούν τις ορεινές περιοχές, τις ακριτικές περιοχές και τα προσφυγικά, με ενιαία εισοδηματικά κριτήρια, με διαφορετικές, πιο ταχείες διαδικασίες, και ευελπιστούμε ότι για πρώτη φορά φέτος, η απορρόφηση των κονδυλίων θα φτάσει το 100%, άρα θα έχει βοηθηθεί πολύ περισσότερος κόσμος. Παρεμφερή είναι επίσης και τα προγράμματα της Υπηρεσίας Μέριμνας.

Μια άλλη πρόκληση την οποία έχουμε αναφέρει, που και αυτή ολοκληρώνεται, αφορά το νέο Πλαίσιο αδειοδότησης το οποίο θα παρουσιάσουμε σύντομα. Άρα, ως κατακλείδα θέλω να πω ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείου Εσωτερικών χωρίζεται στο αναπτυξιακό σκέλος, που έχει γίνει πάρα πολύ δουλειά, έχουμε αναθέσει και στις τοπικές αρχές να είναι αναθέτουσες αρχές ούτως ώστε να υπάρχει καλύτερη απορρόφηση κονδυλίων. Με τη μεταρρύθμιση θα μπορούν όλες οι τοπικές αρχές να είναι αναθέτουσες αρχές ούτως ώστε να μη χάνεται κανένα ευρώ σε διαδικασίες ή στην ανικανότητα των τοπικών αρχών. Ο 2ος πυλώνας είναι μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα δώσουν το στίγμα στον τόπο. Δεν είναι εύκολη υπόθεση αυτές οι πολιτικές αλλά είναι πολιτικές που πιστεύω πως με καλή θέληση όλων, θα αφήσουν το στίγμα τους στον τόπο και θα αλλάξουν και την καθημερινότητα προς όφελος του πολίτη» τόνισε ο κ. Πετρίδης.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη μεταναστευτική πολιτική, ο Υπουργός Εσωτερικών ανέφερε: «Το θέμα της παράτυπης μετανάστευσης, είναι ένα θέμα το οποίο δεν είναι πρόσκαιρο και θα συνεχίσει να υφίσταται, και είναι γι’ αυτό που και τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση καλούνται να λάβουν σημαντικά μέτρα. Από πλευράς της Κύπρου, έχουμε κάνει αρκετά. Πέραν των υποδομών των οποίων έχουμε, έχουμε τροχιοδρομήσει κέντρο για ευάλωτους, έχουμε απλοποιήσει τις διαδικασίες εξέτασης αιτητών ασύλου ούτως ώστε να διεκπεραιώνονται σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα, κι αυτή τη στιγμή αρχίζουμε με μία συγκεκριμένη εθνικότητα, ούτως ώστε να μπορούν ν’ αρχίσουν οι επιστροφές γι’ αυτούς που απορρίπτονται, και να αντιμετωπιστεί το θέμα της κατάχρησης του συστήματος ασύλου από οικονομικούς μετανάστες. Έχουμε φέρει την EASO(Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου) στην Κύπρο, ούτως ώστε με την τεχνογνωσία αλλά και με επιπλέον προσωπικό να μας βοηθήσει σε αυτές τις διαδικασίες. Έχουμε επίσης προγραμματίσει τη δημιουργία δεύτερου Κέντρου Υποδοχής ενώ έχουμε προγραμματίσει και γίνεται αυτή τη στιγμή επέκταση του Πουρνάρα. Επιπλέον, έχει συσταθεί και έχει αρχίσει να λειτουργεί το Διοικητικό Δικαστήριο Διεθνούς Προστασίας ούτως ώστε οι αιτήσεις οι οποίες απορρίπτονται από την Υπηρεσία Ασύλου του Υπουργείου Εσωτερικών, να εκδικάζονται και σε Εφετείο, που θα πρέπει να είναι δικαστικό σώμα, ούτως ώστε να μπορούν να γίνονται επιστροφές.

Από κει και πέρα, αυτά δεν είναι αρκετά για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση εάν η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση και δεν ανταποκριθεί στο κάλεσμα, το οποίο οφείλει και υποχρεούνται να κάνει, με βάση και το άρθρο 80 της Συνθήκης Εγκαθίδρυσης της,γι’ αυτές τις πολιτικές οι οποίες πρέπει να διέπονται από την Αρχή της Αλληλεγγύης. Η αλληλεγγύη δεν μπορεί να περιορίζεται στην αύξηση της οικονομικής βοήθειας όταν υπάρχουν αυτές οι ροές, οι οποίες τον χρόνο ισοδυναμούν με πέραν του 1,5% του πληθυσμού. Δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε η αγορά στέγασης, ούτε η αγορά εργασίας, ούτε η κοινωνία σε τέτοιες αυξημένες ροές. Είναι γι’αυτό που εδώ και πολύ καιρό, μαζί και με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μιλάμε για αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου ούτως ώστε, τουλάχιστον η διαχείριση αυτών των ροών να είναι σε όλη την επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο στις χώρες πρώτης γραμμής όπως είναι η Κύπρος, η Ελλάδα και η Μάλτα. Έχουμε ζητήσει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Επιστροφών γιατί ακόμη κι όταν απορρίπτονται αιτήσεις για αρκετές χώρες από τις οποίες έχουμε αιτητές, υπάρχει αδυναμία απελάσεων και επιστροφών γιατί, είτε χάνουν τα ταξιδιωτικά τους έγγραφα, είτε γιατί οι χώρες αυτές αρνούνται να τους δεχτούν πίσω. Η Ευρωπαϊκή Ένωση απρόσωπα, έχει αυτά τα εργαλεία και τη δύναμη να συνάψει συμφωνίες με τρίτες χώρες, είτε στην Αφρική είτε στη Μέση Ανατολή είτε στην Ασία ούτως ώστε να υπάρξουν αυτές οι επιστροφές και μπορεί επίσης να συνδέσει αυτές τις συμφωνίες με χρηματοδοτικά εργαλεία ή εμπορικές συμφωνίες προς όφελος αυτών των χωρών.

Έχουμε επίσης ζητήσει, αφού υπάρχει αδυναμία κατάληξης στον Κανονισμό του Δουβλίνου, την μετεγκατάσταση 5.000 στην Ευρωπαϊκή επικράτεια. Υπάρχουν 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες κατ’ αναλογία πληθυσμού είναι κάτω από 0,1%. Η Κύπρος έχει ξεπεράσει το 3% και ενδεχομένως και το 3,5%. Έχουμε ζητήσει αυτή την έμπρακτη αλληλεγγύη. Η Κύπρος στο παρελθόν όταν δεν είχε ροές, είχε δεχτεί ανακατανομή από την Ιταλία, κάποιων αιτητών ασύλου από την Αφρική. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα πρώτης γραμμής που δεν έχει τύχει ανακατανομής. Δεν ζητάμε, απαιτούμε αυτήν την Ευρωπαϊκή αλληλεγγύη αλλιώς πλέον δεν θα έχει έννοια ο όρος Ευρωπαϊκή Αλληλεγγύη ή Ευρωπαϊκή Ένωση. Φυσικά, θα λάβουμε και άλλα μέτρα τα οποία θα ανακοινώνονται συντοχρόνως.

Σε δεύτερη ερώτηση για το μεταναστευτικό, ο Υπουργός Εσωτερικών διευκρίνισε ότι δεν θα πρέπει να μιλάμε μόνο για πρόσφυγες. «Αυτή τη στιγμή αυτό που παρατηρείται και στην Κύπρο και σε άλλες χώρες είναι η κατάχρηση του συστήματος ασύλου από οικονομικούς μετανάστες. Πάντα υπήρχε μεταναστευτική πολιτική. Με βάση τις καθορισμένες ανάγκες της εργασίας, εκδίδονταν σε διαφορετικούς τομείς, όπως συνεχίζει να γίνεται και σήμερα από το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας, άδειες εργασίας. Η Κύπρος ήταν, είναι και θα παραμείνει μια χώρα ανοιχτή στη μετανάστευση. Εργοδοτούνται πέραν των 80.000 ατόμων με βάση τις προκαθορισμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας και της χώρας, νόμιμης μετανάστευσης. Το φαινόμενο το οποίο παρατηρείται αυτή τη στιγμή είναι η κατάχρηση του συστήματος ασύλου από οικονομικούς μετανάστες και η ευκολία πλέον να έρχονται στις χώρες πρώτης γραμμής για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Στην Κύπρο ένας από τους λόγους είναι και η κατάσταση που επικρατεί με την ανωμαλία της κατοχής που δεν μπορούμε να επιτηρήσουμε τα βόρεια μας σύνορα και βλέπουμε νέους κύκλους και νέα δρομολόγια διακινητών μέσω Τουρκίας και κατεχομένων και αυτό είναι ένα εγγενές πρόβλημα το οποίο έχει κι αυτή την ιδιαιτερότητα για την Κύπρο.

Είναι αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που κάνουν την Κύπρο και διαφορετική αλλά αυξάνουν και τις υποχρεώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης έναντι της Κύπρου. Από εκεί και πέρα, παρατηρούμε και το φαινόμενο ότι αυξάνονται οι ροές χωρίς να αυξάνονται οι εχθροπραξίες. Αντιθέτως, όταν υπήρχαν οι μεγάλες εχθροπραξίες και ο μεγάλος πόλεμος της ούτω καλούμενης «Αραβικής Άνοιξης» το 2015, οι ροές στην Κύπρο δεν ήταν μεγάλες. Τότε, οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης είχαν δεχθεί αρκετούς. Τώρα όμως, δεν δέχονται με βάση τον Κανονισμό του Δουβλίνου και παρατηρούμε το φαινόμενο, παρά την έλλειψη εχθροπραξιών ή πολέμων σε μεγάλο βαθμό να αυξάνονται δραματικά οι ροές προς την Κύπρο και αυτό είναι κάτι το οποίο προβληματίζει. Μια από τις εξηγήσεις είναι τα δίκτυα διακίνησης μέσω της Τουρκίας, για τα οποία η Τουρκία έχει δεσμευθεί με βάση τη δήλωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας, ότι θα πατάξει. Δεν φαίνεται να τα πατάσσει αποτελεσματικά. Αν δεν βρεθεί λύση στις χώρες της πρώτης γραμμής ή γενικά στην Ευρώπη γι’αυτό το θέμα, είναι τότε που θα προκύψουν και μεγάλα ζητήματα ξενοφοβίας και ρατσισμού, αδίκως προς τους πραγματικούς πρόσφυγες» κατέληξε ο Υπουργός.


Σχετικά Αρχεία:

Κατεβάστε το αρχείο Acrobat Υπουργός Εσωτερικών Παρουσίαση Προυπολογισμος 2020 και ΜΔΠ 2020-2022.pdf


Ειδοποιήσεις Πλειστηριασμών

Μητρώο Ορκωτών Μεταφραστών

Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών

ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΚΛΟΓΩΝ  ΓΙΑ ΠΡΟΕΔΡΙΚΕς ΕΚΛΟΓΕΣ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΓΙΑ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΕΝΟΙΚΙΟΥ ΑΠΟ ΕΚΤΟΠΙΣΘΕΝΤΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ

Εμπορία Προσώπων

Συμβούλιο Εγγραφής Κτηματομεσιτών

6th WORLD CONGRESS ON MOUNTAIN UNGULATES and 
5th INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON MOUFLON

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Δήλωση Απορρήτου

IMI

YOUREUROPE

ΑΝ ΔΕΙΣ ΦΩΤΙΑ

Δημόσιος Διάλογος

Αδειες Κηνυγου

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ 2014-2016

Κυβερνητική Πύλη Διαδικτύου

Ο ΠΕΡΙ ΠΩΛΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Έναρξη Εκστρατείας Προώθησης των Συστημάτων Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης